Badanie satysfakcji pracowników – jak jest naprawdę?

Case studies

17

mar

Badanie satysfakcji pracowników – jak jest naprawdę?

Prezes pewnej firmy zatrudniającej ponad dwieście osób miał problem.

Dowiedział się, że w ciągu ostatniego kwartału blisko jedna piąta jego pracowników złożyła CV u konkurencji. Informacja ta była dla niego tak szokująca, że nie miał pojęcia, co z nią zrobić. Zwłaszcza, że wyniki corocznego badania satysfakcji pracowniczej były w miarę dobre.

Zostaliśmy poproszeni o pomoc w zdiagnozowaniu przyczyny problemu.

Gdy przybyliśmy na miejsce, zastaliśmy niewesoły obraz. Pierwszym działaniem była seria wywiadów grupowych z pracownikami – gdy w ich trakcie ludzie zaczęli wymieniać problemy, niemal zabrakło papieru do spisania wszystkich negatywnych zjawisk. Aby upewnić się, że nie jest to jednak wyłącznie opinia części osób, przeprowadziliśmy pełną ankietę wśród wszystkich pracowników.

Jej wyniki były druzgocące – ale jednocześnie wskazywały na dość łatwe i możliwe do szybkiego wprowadzenia zmiany. Prezes firmy otrzymał szczegółowy raport i na jego podstawie w ciągu tygodnia podjął decyzje, umożliwiające poprawę sytuacji. Dotyczyły one prostych tematów, związanych z organizacją pracy i likwidacją kilku niepotrzebnych, a bardzo utrudniających życie, procedur.

Zagadką pozostawało, dlaczego pierwsze badania, prowadzone samodzielnie przez firmę dały zupełnie inne wyniki.

Jak się jednak okazało, odpowiedź na to pytanie była względnie prosta. Ponieważ badanie to było prowadzone w całym koncernie, do którego należała firma, osoba prowadząca badanie przekazała ustną prośbę wszystkim kierownikom, aby zadbali o jak najlepsze wyniki. Miało to zagwarantować bezpieczeństwo oddziału i zwiększyć szanse na nowe inwestycje z koncernu. Większość poproszonych posłuchała wezwania i w ten sposób sprawiła, że wyniki oficjalnego badania stały się marketingową fikcją.

Gdy jednak badania prowadziła zewnętrzna firma nikomu nie zależało już na podrasowaniu wyników, a wiele osób potraktowało je jako świetną okazję do przekazania swoich prawdziwych poglądów. Dzięki temu, oraz zastosowanym procedurom bezpieczeństwa metodologicznego udało nam się przekazać zarządowi prawdziwy obraz –  a ten mógł zacząć naprawiać sytuację.

Chciałbyś przeprowadzić podobne badanie w Twojej firmie?

Poproś o ofertę

Zadowolenia naszych klientów
na podstawie ankiet ewaluacyjnych

Skontaktuj się z nami

kom. +48 789 393 636
mail: biuro@badania.organizacji.pl